top of page

Hoe het allemaal begon


De start van dit verhaal is eigenlijk maar somber, druilerig, mistroostig zoals het weer op het moment dat ik dit eerste stuk schrijf.


Corruptie, belangenvermenging, zeer veel vage beloften, wereldvreemde beslissingen die vooral goed zijn voor de dikste portemonnees, ingewikkelde onverstaanbare politieke prietpraat, gigantische verloningen voor politici in raden van beheer, cumulitis, fiscalitis, uitstelgedrag, .... Voor mij is ons politiek systeem de laatste jaren steeds meer weggezakt en gedegradeerd tot één dikke ellendige snertsoep. Onverteerbaar. Schandalig. Ziekelijk en zinloos.


Waarom laten wij ons op zo'n onbekwame manier besturen en in de luren leggen? Waarom nemen we als burgers niet (terug) het heft in eigen handen? Wat hebben we nodig om ons echt te laten horen? En om echt gehoord te worden? Hoe kunnen we er SAMEN voor zorgen dat het anders wordt? Dat politiek terug van, met en door de mensen wordt gemaakt. Zodat het terug kan gaan over die dingen die ECHT belangrijk zijn voor iedereen.


Die vragen zijn de start van mijn verhaal in deze blog.


Het wordt misschien een ongewone blog. Een dubbel reisverhaal om goed te zijn, want enerzijds ben ik sinds een klein jaar gestart aan een totaal onbekend avontuur door als onwetende maar betrokken burger mij op - lokaal vlak - politiek te engageren in de hoop dat ik mijn steentje kan bijdragen aan een ander politiek systeem. Allicht heel naïef van mij. Gegarandeerd wordt het een proces van heel veel vallen en opstaan, maar op de één of andere manier heb ik het gevoel dat ik "iets" moet doen, dat het tijd is om mijn verantwoordelijkheid op te nemen en niet langer klagend en zagend aan de kant te blijven staan. Ik hoop doorheen dit avontuur antwoorden te krijgen, te maken op de vragen die ik hierboven heb gesteld. Ja, natuurlijk hoop ik dat ik positieve antwoorden kan vinden en dat er hier of daar toch iets in beweging kan komen.


En dan is er dus nog die andere, echte reis want die prangende vragen van mij zijn ook de reden voor mijn "reis in de reis", naar Engeland. Het land dat momenteel zo geplaagd wordt door incompetente leiders, grote verdeeldheid rond de Brexit en heel veel onrust en spanning door de aanslagen van de voorbije maanden. Net in dat land (of misschien precies daardoor?) is er in de Cotswolds, in een stadje zo groot als Sint-Truiden, iets heel hoopvol ontstaan. Iets compleet vernieuwend dat er voor gigantische veranderingen zorgde en een enorm effect heeft gehad op het dagelijks bestuur.


Mijn reisverslag en alles wat ik daar rond wil vertellen, schrijf ik ook in deze blog. Ter inspiratie? Misschien. Het zou geweldig zijn, moest dit initiatief aanstekelijk werken en heel veel nieuwe initiatieven tot gevolg hebben.


Voor mij is dit dus in eerste instantie vooral een reisblog en een dagboek waarin ik mijn eigen hersenspinsels, ervaringen en vragen neerschrijf. Ik vertegenwoordig hier geen volledige politieke partij (al maak ik daar wel deel van uit), ik heb geen ambitie om hier een goed gefundeerd wetenschappelijk werk of een bestseller te schrijven. Dit is gewoon wat het is: mijn verhaal en niet meer dan dat.


Hoe mijn reis doorheen het politiek landschap en het Engelse landschap zal verlopen? Awel, reis met me mee in deze blog, dan komen we er samen achter.




RECENTE BERICHTEN
Tags:
bottom of page